Op vrijdagavond 23 december, aanvang 20.00 uur, vindt in de sfeervolle Grote Kerk van Breda een uitvoering plaats van de Hohe Messe, BWV 232. Aangezien er wordt gemusiceerd in een authentieke bezetting met barokinstrumenten kan deze muziek fraai tot uiting komen. Het concert wordt geleid door dirigent Geert van den Dungen, die met deze uitvoering zijn vijftigjarige dirigentenjubileum viert.

Het Bachkoor Brabant is voor deze gelegenheid geselecteerd uit de beste amateur Bach-koristen die de provincie rijk is. Daarnaast werken mee het Barokorkest Florilegium Musicum en een jonge solistencast, bestaande uit Enide Lebrocquy (sopraan), Oscar Verhaar (countertenor), Sebastian Brouwer (tenor) en David Visser (bas).

Vijftigjarig jubileum dirigent Geert van den Dungen

Geert van den Dungen begon zijn muzikale activiteiten als koorknaap onder leiding van de befaamde dirigent-organist-componist Louis Toebosch. Op 17-jarige leeftijd werd Geert benoemd tot dirigent van verschillende koren. Na zijn studies koor- en orkestdirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg behaalde hij aan de Rijksuniversiteit Utrecht zijn doctoraalexamen muziekwetenschap. Daarnaast studeerde hij zang bij Elizabeth van der Ploeg en doorliep hij stages bij Bernard Haitink in Londen (Royal Opera House Covent Garden) en Eric Ericson in Stockholm (Eric Ericson Chamber Choir).
Als dirigent specialiseerde Geert van den Dungen zich in de grote vocale werken van Johann Sebastian Bach en in het Europese a-cappellarepertoire. Hierbij heeft hij een sterke affiniteit met de Vlaamse, Italiaanse en Spaanse polyfonie uit de Renaissance. Ook de Nederlandse koormuziek uit de 20ste eeuw draagt hij een warm hart toe. Enkele Nederlandse componisten, onder wie Albert de Klerk en Jos van Amelsvoort, droegen koorwerken aan hem op.

Bachs Hohe Messe

Bij de eerste uitgave in 1845 werd dit bijzondere werk ‘Hohe Messe’ genoemd; een bijnaam die intussen internationaal een begrip is geworden.

Met deze complete zetting van de vaste misdelen lijkt Bach in de laatste fase van zijn leven zijn vocale kunst samen te vatten. Hij schiep zijn eigen ‘missa ultima’. Centraal hierin staat het koor, dat vier-, vijf-, zes- en achtstemmig optreedt in een motetstijl. Op een eeuwenoude mistekst, tijdloos, niet aan modes onderhevig, ontstaat een werk dat zich kan meten met de grootste polyfone miscomposities van de Renaissance, die door Bach zo bewonderd werden.

Kaarten voor dit concert zijn verkrijgbaar bij de zangers en via

Entreeprijzen, inclusief programmaboekje en consumptie:

  • Zijbeuken: € 27,00
  • Priesterkoor (zgn. ‘luisterplaatsen’, minder zicht): € 12,00

De plaatsen zijn geplaceerd. De toewijzing is op volgorde van de binnenkomst van de bestelling.


Meer gegevens over dit unieke concert en over de kaartverkoop zijn te vinden op de website:

www.bachkoorbrabant.nl