Enide Lebrocquy

Interview met Enide Lebrocquy

4 oktober 2018

Zaterdag voert het Bachkoor Brabant de Maria Vespers uit in Breda-Teteringen. Eén van de sopranen bij dat concert is Enide Lebrocquy, eerder winnaar van het eerste Bach Vocalistenconcours, georganiseerd door ons koor. Wat vragen aan Enide over de voorbereidingen op de uitvoering van zaterdag.

Komende zaterdag is de uitvoering van de Maria Vespers in Breda. Hoe bereid jij je voor op dit concert?
Ik begin altijd met zorgvuldig aan te duiden wat ik allemaal moet zingen (en wat ik niet moet zingen!). Zo had ik ooit een concert met een dirigent die niet doorgegeven had dat sommige solo’s ook door het koor gezongen werden, ik schrok me een hoedje toen heel het koor mee inzette met mij. Gelukkig liever op die manier dan dat je een deel vergeet.

Vervolgens zing ik alles eens door en studeer ik het grondig in zonder nog te veel naar opnames van het werk te luisteren, ik zou niet willen dat ik iemand ga nazingen, dat is niet de bedoeling. Als ik alles goed ken, luister ik naar een paar goede uitvoeringen om wat verschillende interpretaties te vergelijken. Ik ben altijd erg benieuwd naar de interpretatie van de dirigent waarmee ik het concert doe, zeker tempi kunnen soms erg verschillen van persoon tot persoon. Daar probeer ik dan ook op voorhand al rekening mee te houden.

Daarnaast probeer ik voor een uitvoering ook nog les te volgen bij personen die veel affiniteit hebben met het werk en die het al vaak uitgevoerd hebben. Een van mijn docenten dit jaar is Jan Van Elsacker. Bij hem Monteverdi zingen is altijd razend interessant, hij weet er zo veel over te vertellen.

Enide Lebrocquy

Enide

Is het anders om een werk van Monteverdi in te studeren of van bijvoorbeeld J.S. Bach? Zo ja, wat zijn de verschillen voor jou?
Dat is het zeker, toch voor mij. In dit werk van Monteverdi zitten bijvoorbeeld heel veel meerstemmige solopassages. Die kan je wel heel grondig instuderen, maar de manier waarop je het zingt, kan nog zo hard veranderen als je het met de andere solisten en muzikanten zingt. Zeker met alle imitaties die in de muziek zitten. Uiteraard is de muziek van Monteverdi en Bach ook gewoon heel verschillend van elkaar, maar als ik daar verder over uitweid, vrees ik dat mijn antwoord op deze vraag wel erg lang wordt.

Welk stukje uit de Maria Vespers vind je het mooist om te zingen en waarom?
Het mooiste stuk om zelf te zingen vind ik natuurlijk ‘Pulchra es’. Een prachtig duet waar ook zulke mooie sololijnen in zitten. Het doorgeven van de muziek aan elkaar, de heerlijke dissonanten, de momenten waarop de stemmen met elkaar samensmelten … Dit allemaal ingenieus gecomponeerd op de prachtige tekst uit Hooglied, het is zo’n wondermooi duet. Het is een eer om zo’n sublieme muziek te mogen uitvoeren. Ik ben heel benieuwd naar hoe het zal zijn om dit stuk te zingen met Kerlijne Van Nevel.

 

Enide is geboren te Sint-Niklaas in 1992 en ontdekte al snel haar liefde voor muziek. Na haar eerste ervaringen aan de piano bij mama op schoot kreeg ze als 5-jarige haar eerste pianolessen aan de muziekschool van Waasmunster.

Enide zong als solist in verschillende operaproducties en oratoria. Ze vertolkte onder andere in 2016 de rol van Ida in ‘Die Fledermaus’ van Strauss en in 2017 speelde ze het Dauwmannetje in ‘Hansje en Grietje’ van Humperdinck. Ze had de eer om te mogen soleren in verschillende oratoria van o.a. J.S. Bach, D. Buxtehude, F. Couperin, G.F. Haendel, J. Haydn, M. Haydn, W.A. Mozart, G.B. Pergolesi, G. Rossini, J. Rutter, G.P. Telemann, A. Vivaldi en nog vele andere componisten.

Op 8 oktober 2016 werd Enide de allereerste winnaar van het Bach Vocalistenconcours Brabant.

Meer info over Enide