Op de concerten van het Bachkoor Brabant kan men al jarenlang jonge solisten horen en zien optreden. Als dirigent is het heel uitdagend om met talentvolle twintigers en dertigers samen te werken, die nog aan het begin van een hopelijk succesvolle carrière staan. Zij zijn muzikaal nog kneedbaar en kunnen tegelijk ook zelf verfrissende muzikale ideeën hebben. Een ideale wisselwerking tussen verschillende generaties musici.

Voor jonge zangers is het ook een uitdaging om al vroeg ervaring op te doen met een goed koor en een professioneel barokorkest, zowel in onbekende werken als in standaardrepertoire. Het scouten van jonge zangers gebeurt door het bijwonen van leerling-uitvoeringen en openbare eindexamens op verschillende conservatoria, met de nadruk op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag vanwege de internationale naam van de afdeling Oude Muziek. Ook zijn er regelmatig vocalisten die vragen om een auditie te kunnen doen.

Altus Oscar Verhaar

Countertenor Oscar Verhaar

Sopraan Charlotte Munnik

Sopraan Charlotte Munnik

Bij ons komende concert met muziek van Bach en zijn collega’s uit Dresden (Zelenka, Hasse en Heinichen) zien we twee al vertrouwde jongelingen en twee in onze regio minder bekende gezichten. Sopraan Charlotte Munnik en countertenor Oscar Verhaar zijn oud-leerlingen van mij en zongen in hun prille jeugd respectievelijk in het Stedelijk Jeugdkoor Breda en het Rotterdams Jongenskoor. In vele uitvoeringen van Bachs Matthäus-Passion zijn de zangers van het Bachkoor Brabant getuige geweest van hun muzikale progressie en potentie. Beiden hebben intussen hun zangstudies in Den Haag succesvol afgerond en daarnaast nog een universitaire studie voltooid. Intussen hebben ze ook op andere podia solistische ervaring opgedaan en zijn zij klaar voor een volgende, wellicht beslissende, stap in hun muzikale loopbaan.

Tenor Lior Leibovici

Tenor Lior Leibovici

De jonge Israëlische tenor Lior Leibovici soleerde in december 2011 bij het Concertkoor Breda in het programma ‘Venetiaanse Vespers’. Op 11-jarige leeftijd vertolkte hij al de rol van Miles in The Turn of the Screw van Benjamin Britten. Na zijn middelbare-schooltijd in Israël trok hij naar Frankrijk om in Parijs en Versailles zang te studeren. Aan het conservatorium in Den Haag specialiseerde hij zich bij Peter Kooij verder in de uitvoeringspraktijk van Oude Muziek. Lior zong inmiddels diverse rollen in opera’s van Gluck, Haydn, Monteverdi, Cavalli en Charpentier en ook de evangelistenpartij in de Passionen van Bach (onder leiding van Nico van der Meel). Hij maakt ook deel uit van ensembles als Cappella Pratensis, Vox Luminis, Profeti della Quinta en het Egidius College.

Bas Daniël Hermán-Mostert

Bas Daniël Hermán-Mostert

De Roemeens-Nederlandse bas-bariton Daniël Hermán-Mostert maakte afgelopen februari bij het Kamerkoor Cantecleer een aangenaam verrassend Bredaas debuut in een programma met muziek van Poulenc & Britten. In zijn geboorteland Roemenië studeerde Daniël aanvankelijk theologie; in Nederland muziektherapie en zang aan het conservatorium van Enschede. Hij is een buitengewoon expressieve liedzanger en vormt als zodanig een voortreffelijk duo met de jonge Russische pianiste Sofia Vasheruk. Als rasverteller zingt Daniël natuurlijk ook regelmatig operarepertoire en staat de muziek van Bach bij hem hoog in het vaandel.

tekst: Geert van den Dungen

Op 27 oktober 2013 kunt u deze solisten horen bij het concert “Bach en zijn collega’s uit Dresden” van Bachkoor Brabant.

Zondag 27 oktober 2013, 15.00 uur
Martinuskerk
Haagse Markt 2, Breda-Princenhage